Seria MONSTER składa się z dwóch modeli-jednego zestawu wolnostojącego oraz jednego monitora. Seria ta powstała jako swego rodzaju "poligon doświadczalny" dla wdrożenia wielu naszych koncepcji dotyczących zarówno usztywnienia obudowy, modyfikacji głośników jak i topologii zwrotnic. Wiele rozwiązań zaaplikowanych w tej serii trafiło póĽniej do serii niższych - Talisman i Basic. Jako pierwszy z tej serii powstał Monster. Podstawowymi założeniami projektowymi dla tego modelu były:
  • obudowa zamknięta
  • układ trójdrożny
  • spójność czasowa głośników
  • maksymalnie sztywna obudowa
Pierwszym problemem, który zaistniał był dobór odpowiednich głośników. Po analizie ogólnodostępnych głośników, stwierdziliśmy że brak odpowiedniej jakości głośnika niskotonowego, odpowiedniego dla potrzeb tej aplikacji. Doszliśmy do wniosku, że taki głośnik należy wykonać samemu , modyfikując któryś z dostępnych głośników. Nasz wybór padł na 28 cm głośnik francuskiego Audax'a.Wybraliśmy go ze względu na materiał membrany - autorskie, opatentowane rozwiązanie w postaci kompozytu odpowiednio ułożonych włókien węglowych i kevlarowych zatopionych w żelu akrylowym. Materiał ten, nazwany HDA (inna nazwa to Aerogel) jest naszym zdaniem, jednym z najlepszych materiałów na membrany. Nasza modyfikacja tego głośnika polega na dostosowaniu jego parametrów elektryczno - mechanicznych do pracy w obudowie zamkniętej przy założeniu doskonałej odpowiedzi impulsowej oraz odpowiednio niskiego "zejścia" na basie. Osiągnęliśmy oczekiwane parametry ingerując w układ magnetyczny, drgający oraz w konstrukcję cewki. Wybór głośnika średniotonowego był już prostszy. Mając kilkuletnie doświadczenie w aplikowaniu 16,5 cm Audax'a z membraną HDA wiedzieliśmy, że to praktycznie jedyny wybór. Również ten głośnik poddaliśmy modyfikacji optymalizując go do pracy w zakresie tonów średnich. Do tej kombinacji głośników metodą prób dobraliśmy głośnik wysokotonowy. Ostateczny wybór padł na 30mm wklęsłą tytanowo-tioxidową kopułkę francuskiego Focala. Kolejnym założeniem było uzyskanie możliwie dobrej spójności czasowej wszystkich zastosowanych głośników. Postanowiliśmy dokonać tego korygując mechaniczne położenie głośników tak, aby ułożyć centra akustyczne wszystkich głośników w jednej płaszczyĽnie.Tradycyjny układ głośników z pochyloną przednią ścianką nie wchodził w rachubę ze względu na dużą, wymuszoną założeniami reprodukcji basu, 140 litrową objętość komory dla głośnika niskotonowego (obudowa musiałaby być albo zbyt szeroka albo zbyt głęboka).Rozwiązaniem okazała się częściowo
odwrócona konfiguracja głośników na ściance przedniej czyli głośnik wysokotonowy pod średniotonowym. Głośnik basowy umieściliśmy pod wysokotonowym. Umieszczenie głośnika wysokotonowego pomiędzy średniotonowym i basowym symuluje punktowe Ľródło dĽwięku na osi głośnika wysokotonowego dla okolic częstotliwości podziału pomiędzy głośnikami średniotonowym i basowym , co ma swoje plusy przy stosowaniu zwrotnic niskiego rzędu. Taki układ głośników i założenie mechanicznej korekcji położenia głośników zaowocował załamaniem i podziałem frontu zestawu na trzy części. Fragment na którym zamontowaliśmy głośnik wysokotonowy jest cofnięty względem pozostałych. Te z kolei są dogięte do wewnątrz pod odpowiednimi kątami, tak aby odległość centrów akustycznych od słuchacza była jednakowa (dla założonej, ok.3m, odległości zestawu od słuchacza). Kolejnym założeniem było maksymalne wyeliminowanie drgań obudowy. Po licznych doświadczeniach stwierdziliśmy, że zastosowanie jednorodnego materiału typu MDF, nawet o znacznej grubości (robiliśmy próby z grubościami 30 i 40 mm), nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, mimo stosowania bardzo wielu wzmocnień i usztywnień. Rozwiązaniem okazał się granit, często przecież polecany jako materiał na podstawy pod kolumny czy sprzęt . Jednak trudność obróbki tego materiału (zwłaszcza frezowania otworów pod głośniki) skłoniła nas do stworzenia jedynego w swoim rodzaju kompozytu - granit o grubości 30mm połączyliśmy z MDF-em o tej samej grubości. Efekt okazał się wyśmienity - obudowa jest akustycznie "martwa". Z takiego kompozytu wykonaliśmy wszystkie ściany zestawu, przy czym granit jest widoczny tylko na ścianach bocznych. Pozostałe ściany są wzmacniane od wewnątrz, co pozwoliło zachowań porowatą, nierównomierną strukturę kamienia. Taka bezkompromisowa konstrukcja obudowy została okupiona masą ok.180kg /szt. Zastosowanie najwyższej jakości komponentów do zwrotnicy (cewki tylko powietrzne - drut OFC 3mm oraz cewki taśmowe, kondensatory SRC w tym cynkowe, rezystory Caddock) jest logicznym uzupełnieniem całości. Po wielu próbach ostatecznie wybraliśmy amerykańskie kable Cardas. Model MicroMonster jest jest zminiaturyzowaną wersją "prawdziwego" Monstera, przeznaczoną do mniejszych pomieszczeń. Konstrukcja zestawu jest równie bezkompromisowa. Zastosowane głośniki to modyfikowany przez nas 16,5 cm Audax jako głośnik basowy pracujący w obudowie zamkniętej, 13 cm, również modyfikowany Audax jako przetwornik średniotonowy oraz "mały" Focal do obsługi góry pasma. Obudowa wykonana w podobny sposób - czyli kompozyt granit-MDF. Jako okablowanie wewnętrzne wybraliśmy CV-4 Audioquesta. Do zestawu zaprojektowaliśmy odpowiednie standy, wykonane w całości z granitu (masa jednej sztuki ok. 50kg).

Nasza strona korzysta z plików cookie zgodnie z "Polityką plików cookie".
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.